Články

Jednání s problematickými lidmi

18. 3. 2013   Mgr. Petr Hlušička

Každý musí občas jednat s lidmi, s kterými se mu těžko komunikuje.  Může se jednat o útočné, manipulativní nebo naopak o nepřístupné jedince. Co dělat v takovýchto případech?

Jak se nespálit při chválení na pracovišti

11. 3. 2013   PhDr. Jan Drahoňovský

Správně pochválit druhého není žádné malé umění. Ale při správném zvládnutí můžeme dokázat mnohé. Pochvala především funguje jako motivační činitel a lidé jsou pro ni ochotni pro ni dělat mnohem víc, než by dělali pro peníze (což ovšem nikdo otevřeně nepřizná). Pojďme se podívat, na co si dát pozor, abychom si zbytečně nenaběhli.

Proč využívat Assessment Centrum?

11. 3. 2013   Mgr. Petr Hlušička

Využitím AC můžeme zkvalitnit výběr vhodných kandidátů na specifické pozice. Tuto metodu sice nelze použít vždy, ale ve vhodné situaci nám ušetří spoustu prostředků a zajistí nám vyšší potenciál lidského kapitálu. Díky čemu je ale vlastně tak výhodná?

Jak zastavit hádku podřízených

4. 3. 2013   PhDr. Vojtěch Bednář

Otevřený konflikt či hádka podřízených je nepříjemná situace, a výzva pro každého vedoucího pracovníka. CO si počít, když už nastane, na čí stranu bychom se měli dát? A máme hájit slabšího?

Motivace zaměstnanců

25. 2. 2013   Mgr. Petr Hlušička

Pokud zaměstnanci nejsou motivovaní, tak dosahují mnohem nižších výkonů, než kterých jsou schopni. Můžeme mít tedy sebekvalitnější pracovníky, do kterých investujeme mnoho zdrojů a úsilí, ale pokud je nedokážeme správným způsobem motivovat, tak je vše zbytečné.

Lenost v každodenní praxi

18. 2. 2013   PhDr. Jan Drahoňovský

Jistě to znáte moc dobře. Někdy se ploužíte jako mátohy a každý úkon jen sebeméně připomínající práci je pro vás jako přenášet horu. A přece dobře víte, že jste schopni za práci zabrat a vykonat mnohé. Proč to tedy najednou nejde? Lenivost je poměrně univerzální problém, přesto se o něm mluví nesnadno. Vždyť každý víme, že stačí říci stop výmluvám a pustit se do toho. Jenže převést to do praxe jednoduché není. 

Personální marketing v praxi

18. 2. 2013   Tomáš Menšík

O personálním marketingu se hovoří poměrně často. Je to téma zmiňované za různých HR konferencích, seminářích, v diskuzních fórech. Často je personální marketing zmiňován v souvislosti s budováním značky zaměstnavatele – Employer Branding. Situace je ale trochu podobná té kolem kdysi nejhledanějšího světového teroristy nebo manželky poručíka Colomba: mluví se o nich, ale pořádně je nikdo neviděl. Mnoho firem tvrdí, že jej systematicky aplikují v praxi, ale opak je na první pohled pravdou. Jak to tedy s tím personálním marketingem je?

Styly vedení

18. 2. 2013   Mgr. Petr Hlušička

Vedoucí pracovníci se od sebe v mnohém odlišují. Každý člověk je jiný. Stejně tak vedoucí mají svůj oblíbený či naučený přístup ve vztahu k podřízeným. Existuje mnoho způsobů jak tyto styly vedení lidí od sebe rozlišovat. A pro každý styl existují také doporučení, kdy a v jaké situaci je který vhodný.

Jak lžeme sami sobě

11. 2. 2013   PhDr. Jan Drahoňovský

Náš mysl s námi občas dělá nepěkné věci. V jednu chvíli jsme schopni brilantně vyřešit složitý technický problém, a jen o pár minut později uděláme něco, nad čím zůstává rozum stát. Prohlédnout iracionalitu některých vnitřních přesvědčení není zpravidla jednoduché (protože jsou tak samozřejmé). Ovšem, pokud je rozumově přehodnotíte, dlouhodobě vyhráváte mnohem víc, než kdybyste zůstali u pohodlných lží.

Podřízený v práci, kamarád na Facebooku?

4. 2. 2013   PhDr. Vojtěch Bednář

Sociální síť Facebook má v české republice takřka čtyři miliony uživatelů. Co dělat, když, když si nás chce na Facebooku „přidat“ náš podřízený? A co to vlastně znamená?

Milostná avantýra na pracovišti

4. 2. 2013   PhDr. Jan Drahoňovský

„Co je v domě, není pro mě.“ Říkával možná váš dědeček a jistě věděl, proč. Ne, že by se lidé na pracovištích nepárovali a nemohlo z toho být dokonce spokojené manželství. Pro některé vytížené lidi je to prakticky jediné seznamovací „korzo“. Jenže…

Zvládání stresu

4. 2. 2013   Mgr. Petr Hlušička

Stres je běžná lidská reakce v okamžicích, které vnímáme jako výzvy nebo ohrožení. Ve většině případů nám umožňuje dosahovat vyšších výkonů a překonávat sami sebe. Co se s námi ale stane, když tato situace překročí určitou mez? A co nám pomůže stres zvládnout?

Jak zvládat vzpouru

28. 1. 2013   PhDr. Vojtěch Bednář

Bouří se vaši zaměstnanci? Hrozí hromadným odchodem, nebo už na něj dokonce došlo? Nebo jen prostě odmítají vykonat úkol, který jste jím svěřili? Vzpoura podřízených není nic pěkného a nejhorší na ní je, že vinu neseme skoro vždy my sami.

Kreativní řešení problémů

21. 1. 2013   Mgr. Petr Hlušička

Při řešení problematických situací si často vystačíme s vlastními zkušenostmi a zavedenými postupy. Někdy se ovšem můžeme dostat do situace, kdy budeme muset hledat novou variantu, jak ji vyřešit.

O workoholismu poněkud jinak

20. 1. 2013   PhDr. Jan Drahoňovský

Může se to stát i vám. Jednoho dne se probudíte a dojde vám, že krom práce vlastně nic jiného nemáte. Pro vaše děti jste prakticky cizincem, s kamarády se vidíte pouze na Facebooku a váš pes na vás štěká, když přijdete domů. O ničem jiném než o práci ani nemluvíte. A přitom jste to chtěli možná úplně jinak…

Učte se skrze svou neschopnost

14. 1. 2013   PhDr. Jan Drahoňovský

Zní vám to příliš kontroverzně? Nejraději byste se učili a rozvíjeli samovolně a bez bolesti. Také by bylo dobré vědět naprosto přesně, co chcete, a jít si za tím přímočaře a s urputností jako komisař Rex po darebákovi. Jenže takové štěstí má v životě málokdo. 

Time management II.

14. 1. 2013   Mgr. Petr Hlušička

V předchozím článku jsme se zabývali prvním krokem pro zvládání situací, kdy se dostáváme do časového stresu a potřebujeme řešit více úkolů zároveň. Nyní se zaměříme na náš další postup, jak zefektivnit a zlepšit naše využití času, za použití seznamu úkolů.

Jak dát prostor vlastní iniciativě

14. 1. 2013   PhDr. Vojtěch Bednář

Máloco motivuje lidi ku práci tak silně, jako když mají prostor se realizovat vlastními nápady, možnostmi, vlastní iniciativou. Jak jím k tomu dát prostor tak, abychom mohli využít této báječné vlastnosti, a současně nepřišli k úhoně?

Time management I.

7. 1. 2013   Mgr. Petr Hlušička

Ten kdo má na své pozici volnou ruku na organizaci svého času a práce, se může dostat do situace, kdy se dostává do časového stresu. Naučit se plánovat svůj čas je tématem každého, kdo se do podobné situace dostal. Kdo se nenaučí mít kontrolu sám nad sebou a svým časem, tak musí přijmout skutečnost, že bude řízen někým jiným.

Jsou nesamostatní jako děti…

7. 1. 2013   PhDr. Vojtěch Bednář

Ten příběh je dobře známý a v manažerské literatuře tisíckrát popsaný. Přesto se znovu a znovu odehrává, a proto není špatné si jej připomenout.


© 2024 Firemní sociolog | ISSN 1805-6520