Články

Time management II.

14. 1. 2013   Mgr. Petr Hlušička

V předchozím článku jsme se zabývali prvním krokem pro zvládání situací, kdy se dostáváme do časového stresu a potřebujeme řešit více úkolů zároveň. Nyní se zaměříme na náš další postup, jak zefektivnit a zlepšit naše využití času, za použití seznamu úkolů.

Jak dát prostor vlastní iniciativě

14. 1. 2013   PhDr. Vojtěch Bednář

Máloco motivuje lidi ku práci tak silně, jako když mají prostor se realizovat vlastními nápady, možnostmi, vlastní iniciativou. Jak jím k tomu dát prostor tak, abychom mohli využít této báječné vlastnosti, a současně nepřišli k úhoně?

Time management I.

7. 1. 2013   Mgr. Petr Hlušička

Ten kdo má na své pozici volnou ruku na organizaci svého času a práce, se může dostat do situace, kdy se dostává do časového stresu. Naučit se plánovat svůj čas je tématem každého, kdo se do podobné situace dostal. Kdo se nenaučí mít kontrolu sám nad sebou a svým časem, tak musí přijmout skutečnost, že bude řízen někým jiným.

Jsou nesamostatní jako děti…

7. 1. 2013   PhDr. Vojtěch Bednář

Ten příběh je dobře známý a v manažerské literatuře tisíckrát popsaný. Přesto se znovu a znovu odehrává, a proto není špatné si jej připomenout.

Novoroční předsevzetí

2. 1. 2013   PhDr. Jan Drahoňovský

Jen nemnoho chvil je v životě lidském, kdy se všichni naráz začneme (alespoň čistě pro forma) zamýšlet nad svým životem ve smyslu možného zlepšení. Vždyť přiznejme si to, průměrný člověk (podle normálního rozložení asi 67%) nechce ve svém životě žádnou změnu. Možná že není zcela spokojen. Jenže chce s tím něco skutečně učinit? Většinou to znamená vyjít až daleko za tzv. komfortní zónu. 

Meditace nad dárkem pro zaměstnance

27. 12. 2012   PhDr. Vojtěch Bednář

Je po vánocích. Kapr byl sněden, kolekce na stromku vyrabována a v našich duších je v lepším případě klid a mír. Bohužel nejen kila navíc jsou následkem, který po nich můžeme velmi dlouho nést. Jedním z horších je upřímná snaha o obdarování zaměstnanců.

Vzdělání je investice

17. 12. 2012   PhDr. Vojtěch Bednář

Vzdělávání zaměstnanců je věc, kterou bychom měli brát jako nutnost, ne však povinnost, kterou vůči nim máme. Základem úspěšného vzdělávání je jeho kvalifikovaný management, nikoli představa, že nám vše zajistí někdo jiný.

Zpětná vazba od kolegů

16. 12. 2012   PhDr. Jan Drahoňovský

Možná to znáte. Kolega za vámi přijde a řekne vám, že se mu na vás to či ono nelíbí (případně naopak velmi líbí). Jak vám tato zpětná vazba může vlastně pomoci? A nemůže vám spíše uškodit? Pokusím se vám dát pár vodítek, jak přistoupit k informacím o své osobě od svých kolegů. Přičemž výstupem by pro vás měla být kvalitní informace, která vám umožní se v něčem zlepšit, tak, aby neutrpěla vaše sebeúcta.

Konflikty na pracovišti

16. 12. 2012   Mgr. Petr Hlušička

V každém společenském celku se přirozeně vyskytují konflikty. Není tomu jinak i v pracovním prostředí. Jedná se o průvodní jev toho, když jsou lidé ve vzájemné interakci. To zda budou mít pozitivní či negativní dopady závisí mnohdy pouze na nás samotných.

Hra na workoholika

9. 12. 2012   PhDr. Jan Drahoňovský

Nejspíš znáte ve svém okolí někoho, kdo je sice stále „v jednom kole“, ale přesto si počíná nanejvýš neprakticky až chaoticky a jeho stůl je zavalen nevyřízenými záležitostmi. Přestože prakticky o ničem jiném než o práci nemluví, mnoho práce za ním vidět není. Možná máte co do činění s falešným workoholikem.

Komunikace na pracovišti

9. 12. 2012   Mgr. Petr Hlušička

Kvalita a úroveň komunikace na pracovišti fakticky ovlivňuje výkonnost a efektivitu dané společnosti. To jsou jasná fakta, často mechanicky prezentovaná. Málokdo se, ale zamyslí nad vlivy a dopady, které má na sociální klima a firemní kulturu.

Firemní večírek

6. 12. 2012   Mgr. Petr Hlušička

Přichází čas firemních večírků. V dnešní době, kdy se hledají úspory ve všech oblastech, tak se některým firmám může jevit, že je tato aktivita nákladná a zbytečná. Opak je pravdou. Samotný firemní večírek poskytuje zaměstnancům ideální neutrální prostor pro vzájemnou interakci, která jim umožní rozvinout jejich spolupráci a výkonnost. A co se týká nákladnosti? Není nutné utrácet statisíce, stačí poskytnout zaměstnancům adekvátní podmínky a program.

Potřebujete mít vše hotovo?

2. 12. 2012   PhDr. Jan Drahoňovský

Knihu Davida Allena „Mít vše hotovo“ jistě nemusím blíže představovat. Pojďme se mírně kriticky podívat na přednosti i záludnosti této moderní metody time-managementu nebo sebeřízení, která si mezi manažery našla u nás mnoho příznivců. 

Máme mentorovat?

26. 11. 2012   PhDr. Vojtěch Bednář

Pozitivní mentoring, tedy poskytování informací, zkušeností, osobní expertízy a podpory je velmi efektivní cestou rozvoje podřízených. Jeho využití ale není možné všude, a už vůbec ne vždy. Máme mentorovat?

Adaptace nových zaměstnanců

26. 11. 2012   Mgr. Petr Hlušička

V lidských zdrojích využíváme mnoho procesů. Většina nás stojí nemalé prostředky. Časové i ty finanční. Jedná se o nákladné procesy, které nám umožňují získávat kvalitní zaměstnance, rozvíjet zaměstnance nebo je motivovat. Často ale opomíjíme ten proces, který často děláme automaticky, není finančně nákladný a mnohé ovlivňuje. Jedná se o ADAPTAČNÍ PROCES. Ten má obrovský dopad a vliv na to, jak rychle k nám nový zaměstnanec „zapadne“, jak se u nás bude cítit, jak bude motivovaný u nás zůstat, jak bude „zapálený“ pro naši věc.

Aby trest nebolel

19. 11. 2012   PhDr. Vojtěch Bednář

Trestání je nutná součást management, respektive řízení lidí. Jak trestat tak, aby trest přinášel co největší pozitivní efekt? A na co si dát pozor?

Tým a jeho potenciál

19. 11. 2012   Mgr. Petr Hlušička

Práce v týmu se odlišuje od ostatních variant práce ve skupině. Umožňuje pracovníkům, aby dosáhli přesahu ve svém výkonu. Nedosahují ho nutně tím, že by pracovali víc, ale tím, že v interakci a spolupráci v sehraném týmu jsou schopni jako celek dosáhnout mnohonásobně vyšších výkonů.

Když to na pracovišti eroticky jiskří

18. 11. 2012   PhDr. Jan Drahoňovský

Jistě jste si mnohokrát všimli, že v pracovních kolektivech, kde je zhruba stejný počet mužů a žen podobného věku, bývá atmosféra velmi tvůrčí, jiskrná a radostná. Tentokrát se nebudu zabývat problémem, spíše zajímavým fenoménem, bez něhož by spousta lidí chodila do zaměstnání jen s velkým přemáháním.

Rozvoj dovedností managementu

12. 11. 2012   Mgr. Petr Hlušička

V některých fázích profesního života nastane okamžik, kdy si člověk na vedoucí pozici klade tyto otázky – „Jsem dobrý nadřízený? Vedu své podřízené dobrým způsobem? Dosahuji adekvátně svých předsevzatých cílů a výsledků?“

Odpovídejte!

12. 11. 2012   PhDr. Vojtěch Bednář

Schopnost reagovat na otázky patří mezi nevíce ceněnou vlastnost vedoucích pracovníků. Umět to dělat správně chce nejen kousek talentu, ale hlavě hodně praxe. Šéf, kterého se podřízení nebojí zeptat, má přitom jejich respekt a autoritu.


© 2024 Firemní sociolog | ISSN 1805-6520